Home Konferencije HoReCa Insight: Irina Tomić – Korona nam je pokazala da se ne...

HoReCa Insight: Irina Tomić – Korona nam je pokazala da se ne smemo oslanjati samo na letnju sezonu

1128
0

Kompanija Color Media Communications organizuje online konferenciju posvećenu hotelijerskoj i ugostiteljskoj industriji regiona, u uslovima “nove normalnosti”.

Konferencija će se održati 25. avgusta 2020. godine, sa početkom u 11.00h.

Svi zainteresovani moći će da prate i aktivno učestvuju u konferenciji preko live streama na YouTube kanalu Color Media Communications.

Učesnici online konferencije razgovaraće o posledicama koronavirusa kada je u pitanju turizam i hotelijerska industrija, odnosno rad restorana i klubova tokom leta 2020. godine.

Neke od tema koje će biti obuhvaćene jesu organizacija poslovanja i prilagođavanje novonastaloj situaciji, ekonomske posledice, kako u doba korone izgleda boravak u hotelima, restoranima i klubovima širom regiona, merama zaštite, ali i o eventualnoj pomoći države i lokalne samouprave. Svoje viđenje preneće nam hotelijeri, kao i vlasnici restorana i klubova iz celog regiona.

Ovim povodom, naša sagovornica bila je, Irina Tomić, direktor prodaje i marketinga “Blue Kotor Bay Premium Spa Resort”.

Kako je koronavirus uticao na turizam i hotelijarsku industriju u vašem regionu? Kolika je naneta šteta?

– Jako mi je teško na ovo pitanje da odgovorim u okvirima našeg regiona, kada smo svedoci situacije bez presedana u celom svetu. Uočen je drastičan pad u većini ekonomskih indikatora, popraćen sa padom GDP-a, velikim brojem zatvorenih kompanija, otpuštanjem radnika, i prebacivanjem financijskog tereta na državni budžet. Tu je i neverovatan pad međunarodnih putovanja i razmena dobara. Što se tiče regiona, susednih država i nas samih, definitivno se nalazimo u nezavidnoj situaciji obzirom na prihode koje te države imaju od ove industrijske grane. Toliko smo zavisni od turizma, u letnom periodu, od svega par meseci koji nam čine čak i do 90% ukupnih dolazaka turista i noćenja tokom cele godine. Vlada velika nesrazmernost i neproporcionalna sezonska popunjenost smeštajnih kapaciteta, da ne kažem u grubo da je nedovoljno razvijen turizam u državama koje se u konačnici percipiraju kao turističke destinacije. Lično ne gledam negativno na sve što se dogodilo, jer će sada možda i glavni akteri postati svesni koliko je krhka ova ekonomska grana, koliko lako se sve može urušiti, i koliko još toga možemo učiniti i mi i naši susedi u regionu da bi se zaista zvali stabilnim turističkim destinacijama. Predivne smo zemlje, sa raznolikim mogućnostima razvoja, i nadam se da postajemo svesni da se ne smemo oslanjati samo na tih 75-90 dana godišnje, kada će se naši gradovi preplaviti turistima iz celoga sveta, koji će kao duhovi nestati krajem augusta i ostaviti opustošene ulice iza sebe.

Oduvek se ostatak godine planirao sa tim letnim prihodima, i to je jako uticalo na naš “state of mind”. Toliko mnogo još imamo za ponuditi, za razviti, stabilizovati, a što trenutno može uticati na zaposlenost, na rast prihoda i na stabilnost regiona. Imali smo dovoljno vremena sada za neke nove strategije i akcijske planove.

Šteta je nemerljiva, jer se toliko mnogo satelitskih računa naslanja na turizam, od avio kompanija, rent a car-a, benzinskih stanica na kojima se i toči benzin, ali se kupuju i žvakaće gume i čokoladice. Koliko je to samo sladoleda manje, koliko neodržanih koncerata, ali i koliko manje plastičnih boca bačenih po plaži s druge strane…

Turizam je izdržljiva grana, prepuna domišljatih i snažnih ljudi, sa velikim mentalnim kapacitetima, različitim kvalitetima i znanjem, ogromnim svetskim networkingom, i naravno velikom ljubavi za ono što rade, i sigurna sam da će se uz prave informacije u periodu od dve godine polako vratiti na stari novi put.

Na koje  načine su država i lokalna samouprava pomogle poslovanju i zaposlenima u hotelu tokom pandemije? Da li je uopšte bilo pomoći?

– Situacija u kojoj smo se našli je nova za sve. Reakcija države bile je konkretna i efikasna, i imala je za cilj očuvanje i dugoročnu zaštitu radnih mesta. Pomoć je bila usmerena ka kompanijama koje redovno izmiruju svoje obaveze, koje se nalaze na belim listama, i pomoć je konkretno išla zaposlenima unutar naše kompanije, te nam se na taj način omogućilo neometano izmirivanje nekih drugih tekućih obaveza.

Moje razmišljanje je preduzetničko i optimistično, te sam smatrala da su financijske mere uvedene od strane Vlade kratkotrajno i trenutno rešenje, iako je ono mnogima finansijski zaista i pomoglo. Međutim, čvrsto verujem da su te mere kod mnogih ugasile nagon za preživljavanje i samo produbile melanhoniju koja se razvila zbog virusa korona i straha od pandemije.

Paradoks je da je to sada još više opteretilo ionako preopterećen državni budžet, i da će se sve opet zavrteti u krug, odnosno, doći će na naplatu malim i srednjim preduzetnicima koji nemaju osiguran cashflow da bi ispratili osnovne životne potrebe, a kamoli poreze i ostale fiskalne namete koje će država uskoro početi ponovo da sakuplja.

Hotelijeri i ugostitelji su stalno u nekom iščekivanju i nemiru, jer smo grana koja je najviše pogođena pandemijom. Iz sata u sat su se menjale mere, dodavale preporuke, pravila, ali su se i otvarale razne mogućnosti međudržavnih saradnji po pitanju dovođenja turista, i samo oni koji su bili dovoljno brzi, fleksibilni, i koji su promišljeno odradili neke nove strategije će izaći kao pobednici iz ove situacije (iako mi je jako teško upotrebiti ovu reč: pobednici). Kako je rekao jedan moj kolega, onaj ko preživi pričaće, i nastaviti dalje.

Na koje načine će hotelska industrija uspeti da se prilagodi novim pravilima putovanja koja će, kako stvari stoje, biti na snazi neko duže vreme?

– Dogodilo se to da su se nepredvidivosti ove krize produbile na globalni problem cele industrije. I sve se promenilo. Nama su odednom neki novi operativni troškovi koje nije nikad trebalo da imamo postali fiksni troškovi (mislim na maske, rukavice, gelove za ruke…) Veliki troškovi s obzirom na prihode.

Nema tačnog datuma ili kratkog perioda koji će označiti kraj krize i nastavak tamo gde smo stali. Kada se kriza završi, oporavak i vraćanje putovanjima će se događati u fazama. Taj povratak će za sve biti drugačiji. Jednostavno ćemo morati da naučimo da živimo s tim. Sećam se perioda iz marta i aprila, kada smo kao pokušavali da smislimo neke nove strategije, kada se radio reforecast i novi budžet, dok smo gledali kako se doslovce sve otkazuje, a onda smo shvatili da je apsolutno sve uzaludno, jer nemamo baš nikakve logistike ni za šta, niti ikakve temelje na kojima se nešto može bazirati.

I tada smo se okrenuli nekim drugim vizijama, odnosno, okrenuli smo se empatiji, storytellingu, destinacijskom managementu, sanjarenju, iščekivanju… Okrenuli smo se otvorenoj komunikaciji putem digitalnih medija i strateškom marketinškom pozicioniranju kroz pružanje podrške i informiranje ključnih tržišta. Međutim, veliki naglasak smo stavili i na non-stop istraživanje. Biti na izvoru informacija je bilo od značajne važnosti, a još važnije je bilo pravovremeno reagovati.

Treba planirati strategiju i budžet prema indikatorima koji pokazuju da će se najverovatnije dogoditi povratak putovanja na sledeći način: domaća, individualna, pa grupna.

S obzirom na opadanje broja zaraženih i popuštanjem restriktivnih mera, očekujete li ubrzo povećane upita za odmore (za proslave), imate li već neke nove rezervacije? 

– “Blue Kotor Bay Premium Spa Resort” je ove godine prolazio kroz renoviranje, odnosno kroz fazu veoma velike investicije. Planirani prihodi su bili nemerljivi sa ovim stanjem trenutno, a kao takvi su nam potrebni i radi samog povrata investicije.

Teško je reći u odnosu na druge hotele i destinacije oko nas da smo imali sreće. Otvaranje je bilo planirano sredinom juna, međutim bilo je pomereno zbog virusa korona na 15. jul. Kasnije se pokazalo da je to bio najbolji mogući termin za početak rada. Od jutra smo taj dan primali goste, hrabro, staloženo, veselo.

Svakako nam je finansijska konstrukcija bila drugačija nego hotelima koji već rade, koji su otvoreni već par godina. Bez obzira što nam je hotel otvoren pre samo mjesec dana, moram napomenuti da imamo osećaj kao da je prošlo mnogo više. Ne želim da se hvalim u ova teška vremena, ali mislim da smo savršen primer one uzrečice da sreća prati hrabre. Kod nas vlada apsolutna euforija s obzirom na full zauzeće hotela, koje će potrajati sve do kraja oktobra, a već sada imamo i strateške planove za zimsku sezonu, koja će se produžiti i na proleće. Svaki dan se traži soba više, gosti i agencije ljutito zovu jer nisu u mogućnosti da rezervišu boravak kod nas, te ostanu u neverici kada čuju da nemamo slobodne sobe, a to onda stvara samo još veći efekat potražnje.

Ponosna sam na naš tim i strategiju koju smo postavili. Naš odgovor na situaciju na tržištu je bio izrazito brz, fleksibilan, dubinski promišljen, s obzirom da smo takoreći još uvek u preopeningu. Nakon samo par dana došli smo do toga da smo postali najtraženija destinacija, the “it” hotel ove sezone. Trebalo je svakako da imamo znanja i iskustva da donesemo ovakve odluke i odreagujemo na zahteve tržišta, odnosno da prihvatimo pružene prilike. Ali zato ćemo sada ostaviti definitivan trag.

Ostvarićemo i posebne uspomene kod gostiju, a pokazali smo im i da će, bez obzira što svi nosimo maske, osmeh od nas uvek dobiti. Tek sada smo videli koliko svi radnici i gosti imaju predivne oči, kolika se energija zaista širi kada se svi smejemo očima. Mi smo “zarazili” sve oko nas našom pozitivom, smehom, veseljem, i velikom sigurnošću jer smo u potpuno izolovanom delu Bokokotorskog zaliva. Bez obzira što nam je ovakva situacija dala krila, pristupili smo svemu izrazito ozbiljno, sa dozom strahopoštovanja i ogromnom zahvalnošću.

Na koje sve načine izolacija i socijalna distanca menjaju naše životne navike, kako se prilagoditi tim promenama, te na koje načine će sve to uticati na budućnost rada hotela?

– Sve ovo navedeno je oličenje velike discipline. Potrebna je velika organizacija da bi operativa u hotelu visoke premium kategorije funkcinirala kako treba obzirom na sva ova pravila. Takođe, prolazili smo kroz period kada su se preporuke menjale od jutra do večeri. Veoma je važno da imamo sve tačne informacije, i da je izvršni tim direktora na raspolaganju i spreman da posluša svakog, te shodno tome da tim ljudi zajednički donese odluku.

Sastajemo se na briefingu dva puta dnevno, ujutro i posle podne. Uveli smo posebno odeljenje kontrole kvaliteta i brand managementa, te smo osigurali protokole prema gostima pod nazivom “our commitment to you”, gde su jasno definisane sve procedure poštovanja mera zaštite, a s kojima su naravno gosti upoznati.

Prvi trenuci organizacije gala večere sa limitiranim brojem gostiju po stolu, limitiranim brojem konobara za servis, prve narudzbe rukavica za goste i odabir materijala ili maski, sve je to bilo stresno, ali zato vrlo vredno za razvoj dodatnog karaktera i vrlina. Nismo ni u jednom trenutku dopustili da gledamo na ovo kao na nešto što nas limitira, već smo u apsolutno svim aspektima pronalazili, i još uvek uspešno pronalazimo samo nove prilike i razvojne mogućnosti.

Kompletan program, satnicu i učesnike konferencije možete pogledati OVDE.