Home Konferencije Nevena Praizović: Među potrošačima još uvek postoji određeni strah od internet kupovine,...

Nevena Praizović: Među potrošačima još uvek postoji određeni strah od internet kupovine, onlajn plaćanja i zloupotrebe platnih kartica

1690
0

Najveća regionalna konferencija o hrani i vinu “Moja kravica Food Talk” ove godine održava se po peti, jubilarni put, a gastronomski stručnjaci okupiće se 9. juna u Restoranu Beskraj (bivša Barutana) u Petrovaradinu, Novi Sad.

Moja Kravica Food Talk 2017.” okuplja stručnjake, proizvođače, kompanije, medije i poznate ličnosti koji će pričati o aktuelnim temama iz sveta gastronomije i vina.

Konferenciju će otvoriti Ivan Đoković, pokrajinski sekretar za privredu i turizam.

Tokom tri panela, različitih prezentacija i case study-ja, učesnici će govoriti o tome kako kroz hranu promovišemo kulturu, keteringu, zaštiti potrošača, a poznate ličnosti će učestvovati i u VIP kvizu znanja o hrani, vinu i kuvanju.

U panelu “Zaštita potrošača – Think before you buy!” učestvovaće i Nevena Praizović, Ministarstvo trgovine, turizma i telekomunikacija, sa kojom smo razgovarali u susret konferenciji:

Da li možete da ocenite koliko su potrošači u Srbiji upoznati sa svojim pravima pri kupovini?

– Potrošači danas u velikoj meri poznaju svoja prava, znaju da imaju pravo da se žale odnosno izjave reklamaciju i znaju kome da se obrate kada imaju problem sa trgovcem. Među potrošačima se širi znanje o tome da kada robu kupe preko interneta imaju zakonsko pravo da se u roku od 14 dana predomisle i odustanu od kupovine, bez navođenja razloga, i od trgovca dobiju svoj novac nazad. Potrošači se svakodnevno obraćaju Sektoru za zaštitu potrošača u okviru resornog ministarstva, za savet i rešenje konkretnog problema sa trgovcem. Takođe, potrošači se vrlo često obraćaju i nadležnoj tržišnoj inspekciji dostavljajući prijave protiv trgovaca koji na zbunjujući način ističu prodajne cene proizvoda na rafu, ne odgovaraju na reklamacije potrošača u zakonskom roku, ne izdaju račune za kupljenu robu/uslugu, ne ističu propisane podatke na deklaraciji itd.
Prema podacima Nacionalnog registra potrošačkih prigovora, u 2016. godini ukupno je bilo 16.394. prigovora potrošača, dok je u 2015. godini ovaj broj obuhvatao 14.504 prigovora. Povećan broj potrošačkih prigovora jasan je pokazatelj da su potrošači u većoj meri upoznati sa svojim pravima, i sa tim u vezi ukazujemo na značaj edukacije i informisanja potrošača, kao polaznog instrumenta i prvog koraka u obezbeđivanju zaštite potrošačkih prava i interesa. Edukacija omogućava potrošačima da razviju znanje, veštine i poverenje potrebno za aktivno učešće na tržištu i donošenje ekonomski racionalnih odluka o kupovini. Važnu ulogu u podizanju svesti potrošača o njihovim pravima i unapređenju njihovog znanja imaju udruženja za zaštitu potrošača, kao ključni akteri u sistemu zaštite potrošača. U skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača („Sl. glasnik RS“, br. 62/14 i 6/16-dr.zakon), udruženja potrošača sprovode aktivnosti informisanja, edukacije, savetovanja i pružanja pravne pomoći potrošačima u ostvarivanju potrošačkih prava. U svakodnevnom kontaktu sa potrošačima, predstavnici udruženja daju pravne savete potrošačima o njihovim pravima u konkretnom slučaju, a u direktnom kontaktu sa trgovcem nastoje da izdejstvuju pozitivan ishod za potrošača, onda kada je potrošač u pravu. Svesni smo činjenice da se neretko potrošači žale i onda kada nisu u pravu, npr. zahtevaju od trgovca povraćaj novca/zamenu robe za drugu i onda kada nemaju zakonski osnov da to čine.

Kako ste zadovoljni radom onlajn platforme E-dukator?

– Onlajn platforma E-dukator (e-dukator.rs) je nastala kao rezultat dvoipogodišnjeg Ipa Projekta „Razvoj elektronskog poslovanja u Srbiji“ i namenjena je e-potrošačima i onima koji to žele da postanu. Naime, među potrošačima još uvek postoji određeni strah od internet kupovine, naročito strah od onlajn plaćanja i zloupotrebe platnih kartica, kao i ličnih podataka. Ali, čak i oni potrošači koji se još uvek nisu „odvažili“ da obave svoju prvu elektronsku kupovinu, obavezno na internetu istražuju željeni proizvod, informišu se o njegovim osnovnim karakteristikama, upoređuju cene na domaćim i stranim sajtovima itd.
Na internet platformi E-dukator potrošači imaju mogućnost da se informišu o svojim prvima ukoliko kupuju preko interneta, da saznaju sve o sigurnosti kupovine preko interneta, kao i da dobiju pravu informaciju o tome kada i kome mogu da se obrate ako imaju problem sa trgovcem. Na ovom portalu nalazi se 11 lekcija odnosno 11 kratkih video spotova u kojima su slikovito objašnjene situacije iz prakse, prepoznate kao najčešća pitanja i nedoumice potrošača u Srbiji, kao na primer, kako da proverim e-trgovca i njegovu e-prodavnicu, kada da očekujem dostavu naručene robe, kako da izvršim plaćanje na internetu, kako da zaštitim lične podatke, šta je to nepoštena poslovna praksa trgovca itd.

Istraživanje koje je rađeno tokom ovog projekta, E-dukator, pokazalo je da čak 91 odsto građana ne zna svoja prava pri onlajn kupovini. Da li se ta situacija promenila?

– Jedan od ciljeva IPA Projekta „Razvoj elektronskog poslovanja u Srbiji“ obuhvatao je razvoj primene elektronske trgovine i omogućavanje malim i srednjim preduzećima i potrošačima da što lakše prihvate elektronsku trgovinu. Sa tim u vezi, projektni tim je kontinuirano radio na širenju znanja, kako trgovaca tako i potrošača. Održane su širom Srbije 32 radionice za mala i srednja preduzeća, a u 15 gradova je predstavljena internet platforma za potrošače. Te promotivne radionice za potrošače obuhvatale su ne samo predstavljanje onlajn pltforme, već i upoznavanje sa zakonodavnim okvirom koji štiti potrošače. Takođe, Ministarstvo je pokrenulo posebnu internet stranicu, namenjenu i potrošačima i trgovcima (www.zastitapotrosaca.gov.rs), na kojoj se može pronaći pregršt korisnih informacija iz oblasti zaštite potrošačkih prava. Takođe, sve je više tv i radio emisija, kao i novinskih članaka koji tematski obrađuju pitanja zaštite potrošača, pa možemo da zaključimo da ove edukativne i informativne aktivnosti, koje se kontinuirano sprovode, za krajnji ishod sigurno imaju povećanu svest i znanje potrošača o njihovim pravima.

Šta biste savetovali građanima na šta sve da obrate pažnju pri onlajn kupovini?

– Pre nego što se upusti u proces naručivanja robe preko interneta, potrošač treba da učini nekoliko važnih koraka: da proveri da li je trgovac upisan u APR, da li internet prodavnica sadrži oznaku poverenja (e-trustmark), da li je na sajtu jasno objašnjena reklamaciona procedura, da li postoje troškovi isporuke i koliko ukupno iznose, da li na sajtu postoji obaveštenje o roku od 14 dana u kojem potrošač može da se predomisli i robu bez obraloženja vrati trgovcu, i na kraju, poznaje li nekoga koje je već poručivao robu sa tog sajta. Prethodno iskustvo prijatelja i/ili kolega u ulozi e-potrošača, umnogome može da doprinese odabiru kako onlajn prodavnice tako i samog proizvoda.

U ovogodišnjoj Experience zoni pod platanima pod nazivom “DISCOVER THE FUTURE OF TASTE” probaćemo domaće specijalitete, ali i hranu iz svih delova sveta, prisustvovati likovnoj koloniji na travi, a za kraj programa uživati u nastupu benda DRUM N ZEZ.

Konferansije ovogodišnjeg “Moja kravica Food Talk-a” biće Rada Đurić, novinarka i TV lice.

Kompletan program i način prijave za učešće možete pogledati na linku: www.color.rs/foodtalk2017/

Konferenciju u organzaciji Color Media Communications i HBO Color Media Events su podržali Grad Novi Sad, Pokrajinski sekretarijat za privredu i turizam, Pokrajinski sekretarijat za poljoprivredu, vodoprivredu i šumarstvo, Udruženje za razvoj ruralnog i eko turizma Bač u srcu Bačke

FT2017-insta-i-FB-post