Color Media Communications osmu godinu zaredom organizuje Regionalnu konferenciju o trendovima u telekomunikacijama i medijima – DIGITAL 2021. Ovogodišnji DIGITAL se realizuje u dva formata, online koji je počeo danas, prvog dana događaja i sutra, uživo u prostoru hotela Metropol u Beogradu, sa početkom od 10.00 časova. Događaj se realizuje uz podršku Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije i sledećih kompanija: Telekom Srbija, Telenor Srbija, SBB, A1, Orion telekom, National Geographic i Vision Partners.
Nakon prvog panela imali smo priliku da vidimo dve studije slučaja gde su nam Vesna Savić šefica odseka za saradnju sa privatnim sektorom u UNICEF-u Srbija i Gorana Gomirac iz Vikimedije Srbija predstavile odabrane teme.
Šefica odseka za saradnju sa privatnim sektorom u UNICEF-u Srbija Vesnu Savić navela je da digitalne tehnologije imaju uticaj ne samo na kvalitet obrazovanja već na dobrobit šire zajednice.
“Istraživanje The Economist-a pokazuje da digitalna povezanost, dostupnost resursa i materijala za učenje i sticanja znanja direktno utiče na poboljšanje ishoda u učenju i doprinosi da deca stiču adekvatne veštine, samim tim imaju bolje šanse sutra prilikom zapošljavanja”, istakla je Savić.
Gorana Gomirac iz Vikimedije Srbija rekla je da broj poseta Vikipediji na engleskom jeziku iznosi 126 milijardi, dok je broj poseta Vikipediji na srpskom jeziku 704 miliona na godišnjem nivou.
“Statistika nam pokazuje da je Vikipedija značajan izvor informisanja, a u prethodnom periodu najčitaniji članak je bio je o Avganistanu. Vikipedija je višejezički projekat, tako i zemlje iz regiona imaju svoje verzije Vikipedije. Mi međusobno sarađujemo i delimo iskustva”, navela je Gomirac.
„THE ZOMBIE BREAKDOWN – Social Distancing without Social Media Distancing“ je naš drugi panel koji je moderirala Jovana Dukić Vasić, Smart Plus Research, a učesnici su Ana Martinoli, Fakultet dramskih umetnosti u Beogradu, Aleksandra Vuković, creative strategist u Nura Agency, Ivan Živković, generalni direktor Pioniri agencije, Goran Jankuloski, menadžment partner u agenciji Žiška i Branislava Antović Aleksić, novinarka, urednica portala Brana’s Divine World i influenserka.
Na pitanje da li su mladi sa kojima radi, s obzirom na postojeće distanciranje i aktuelnu pandemiju koja vuče svoje mere, postali zombiji, apatični prema svetu oko njih, Ana Martinoli, sa Fakulteta dramskih umetnosti u Beogradu odlučno odgovara da su oni baš suprotno od toga, angažovani i požrtvovani kada se govori o temama koje iz zanimaju.
“Mladi imaju izraženu svest o pitanjima koja nisu nacionalna i regionalna, njih pokreću i inspirišu globalna pitanja. I to je nešto za šta su spremni da se bore. Oni su nam ogromni podsticaj za nove programe, metode rada i učenja. Zajedno s njima pravimo korake napred i upravo zahvaljujući njima, fakultet je u poslednjih desetak godina postajao bolji. I to je u stvari neminovnost, da se taj proces učenja zaista mora odvijati dvosmerno” – navodi Martinoli.
Branislava Antović Aleksić, novinarka, urednica portala Brana’s Divine World i influenserka je istakla da ljudi postaju svesni da interakcijom na društvenim mrežama njihov glas može da se čuje.
“Naš posao se prilično promenio jer smo postali svesni koliko imamo uticaja, više nego ikad. Ali, ne u onom komercijalnom, marketinškom smislu već što zaista možemo da menjamo stvari oko sebe. Ako su došle promene usled situacije iz 2020. mislim da je jedna od ozbiljnijih promena na društvenim mrežama to što su oni koji ih koriste shvatili da su više nego glasni i da je digitalni aktivizam više nego potreban današnjem svetu. Ako nešto mogu da vidim kao ogromnu promenu, jeste ta svesnost svih nas na društvenim mrežama koliko možemo da doprinesemo borbi za neko bolje sutra. Konačno postajemo svesni da nismo u obavezi da objavljujemo samo fotografije lepih mesta, lepih kombinacija, lepog života, već smo u obavezi da se bavimo i nekim drugim temama i naša publika to želi da čuje, želi da vidi i želi da to podrži” – zaključila je Antović.
Aleksandra Vuković, creative strategist u Nura Agency ističe da uloga osvešćivanja mora strateški da uđe u planove i kampanje brendova.
“Influenseri postaju zagovornici društveno važnih tema, a to je istovremeno važno i za brendove. I taj trend povezivanja brendova sa važnim temama je zato što nemamo više tako snažnih institucicija, idola i brendovi i influenseri moraju da preuzmu tu ulogu osvešćivanja povodom nekih društveno značajnih tema gde su se možda neki brendovi i uplašili da se povežu sa nekom važnom temom, ne znajući na koji način. Sve krize su nepredvidive i neki brendovi jednostavno nisu spremni da zauzmu stav u kriznim situacijama” – rekla je Vuković.
Ivan Živković, generalni direktor Pioniri je istakao da su brendovi tokom 2020. godine trebalo da izgledaju kao javni servisi, da daju i bitne informacije a da se ne bave samo prodajom. Brendovi koji su se povukli i isključili su sad već i dokazano istraživanjem, pogrešili jer su time narušili svoj imidž kod publike koja ih prati.
Goran Jankuloski, menadžment partner, Žiška je istakao da moramo da pronađemo prave načine komunikacije, da bi ona dostigla željenu publiku.
“Videćete ogromnu razliku za šta su advocirale kampanje prošle godine i šta će advocirati ove jeseni. Ove jeseni će morati biti dosta konkretnije, da ne bude ono što znamo i što smo već videli prošli put. Evoluiranje nije vezano samo za medije već i za psihološku evoluciju ljudi sa kojima pričamo” – objasnio Jankuloski.
„PODCAST BREAKTHROUGH – Koga slušamo a koga ipak volimo da gledamo?“ je naš treći i poslednji panel za danas i njega je moderirao Goran Vojteški, suosnivač Podkast.rs a učestovali su Ivan Minić, pojačalo.rs, Vladimir Stanković, Biznis priče, Vladimir Radinović, suosnivač Podkast.rs, Marko Vidojković, podcast „Dobar, loš zao“ i Sandra Zekić, Bukvalno podkast.
Autorka podkasta Bukvalno Sandra Zekić izjavila je: “Moja ideja bila je da sve te priče koje su mnogo bolje kada se isključe kamere, kada ostanete sami sa sagovornicima, kada se oni opuste, da sada u podkastu ispričam. Ljudi vole spontanost, vole kada pogrešiš, to mnogo cene i uopšte ne zameraju kada napraviš grešku. Što se tiče tehnike bilo mi je bitno da audio zvuk bude dobar”.
Autor i voditelj podkasta Pojačalo Ivan Minić rekao je da podkast treba da pokrene onaj ko je spreman da se tome posveti na duže vreme, šest meseci do godinu dana, da napravi plan unapred i da se posveti realizaciji tog plana.
“Kada pokreneš podkast, sve ostalo će se rešiti, tehnologija nije neki naročit problem, najvažnije je kako se čuje”, istakao je Minić.
Auto podkasta Biznis priče Vladimir Stanković objasnio je da je u svom podkastu hteo da napravi opuštenu atmosferu, da sve izgleda kao da je sa gostom izašao na kafu ili piće. Trudio se da upravo kreira i takav ambijent. Dodao je i to da su ta opuštena atmosfera i drugačija pitanja doprinela tome da pojedine goste, koji su medijski vrlo eksponirani, publika bolje upozna i razume.
Vladimir Radinović, suosnivač Podkast.rs je istakao da je vreme da podkasti krenu da budu novčano isplativi.
“Trudimo se da čitava ta monetizacija podkastinga u Srbiji već jednom dogodi i da autori podkasta mogu da žive i zarađuju od ovog formata. Ono što velika istraživanja BBC-ja i Spotify pokazuju jeste da je publika u podkastima veoma zahvalna za reklamiranje u podkastima u smislu da čak 70% slušalaca podkasta će preferirati brend koji čuje u podkastu u odnosu na konkurenciju” – naveo je Radinović.
Marko Vidojković, podkast „Dobar, loš zao“ ističe da sve što radi i kreira stvara za sebe.
“Autor treba da se fokusira kao da je on publika. Naravno, treba da budeš i kritičan, kao i u pisanju knjiga. Nije dovoljno napisati, treba pronaći šta si loše napisao, preći knjigu i pet puta da budeš zadovoljan svojim proizvodom. Treba raditi za sebe, voleti to što radiš, makar imao i jednog slušaoca, jednog čitaoca, jednog gledaoca jer bitno je da se uživa u tome što se radi” – zaključio je Vidojković.
Konferenciju DIGITAL 2021 nastavljamo sutra u hotelu Metropol, pozivamo sve ljubitelje telekomunikacija, digitala i medija da nam se pridruže, a svakako svi zainteresovani mogu pratiti konferenciju na YouTube kanalu Color Media Communications.