Color Media Communications osmu godinu zaredom organizuje Regionalnu konferenciju o trendovima u telekomunikacijama i medijima – DIGITAL 2021. Ovogodišnji DIGITAL se realizuje u dva formata, online koji je počeo danas, prvog dana događaja i sutra indoor koji se realizuje u hotelu Metropol u Beogradu sa početkom od 10.00 časova. Događaj se realizuje uz podršku Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije i sledećih kompanija: Telekom Srbija, Telenor Srbija, SBB, A1, Orion telekom, National Geographic i Vision Partners.
Predsednik Color Press Grupe Robert Čoban na otvaranju konferencije istakao je da se konferencija Digital organizuje još od 2014. godine. Zahvalio se svima koji su svih ovih osam godina deo Digital-a, naročito pokroviteljima zahvaljujući kojima je Digital konferencija bila održana i prethodne godine kada su svi događaji u septembru bili otkazani.
“Važno je da na ovoj konferenciji imamo sve – ljude iz izvršne vlasti, ambasadore, zatim stručnjake iz oblasti medija, digitala, telekomunikacija, marketinga. Mi ćemo se kao izdavačka kuća i kao organizator konferencije truditi da vas svake godine u ovo vreme okupimo. Septembar je taj kada na konferenciji Digital radimo presek i upoređujemo šta se to promenilo tokom proteklog perioda”, naveo je Čoban.
Konferenciju je zvanično otvorila Maja Gojković, potpredsednica Vlade Republike Srbije i ministarka kulture i informisanja koja je istakla da je ovo jedna od najvećih i najvažnijih konferencija u oblasti telekomunikacija i medija.
“Protekle dve decenije došlo je do ranije teško nezamislivih promena u svetu informacionih i komunikacionih tehnologija. U svetu društvene mreže Facebook, Instagram, YouTube, Twitter postale su najčešći izvor informisanja pogotovo kod mlađe generacije i bitan element u kreiranju javnog mnjenja. Masovna upotreba interneta značila je i promenu načina proizvodnje, širenja i prijema vesti. Medijski sadržaji postali su dostupniji i došlo je do porasta konzumenata. Platforme za pretraživanje društvene mreže odlučuju u organizovanju i prikazivanju medijskih sadržaja čime snažno utiču na način na koji se građani informišu i formiraju svoja mišljenja. Pored toga zauzele su centralnu poziciju na tržištu online oglašavanja. S druge strane primat društvenih mreža nad tradicionalnim medijima doneo je povećani obim širenja lažnih vesti i dezinformacija. Mnogi korisnici društvenih mreža nemaju svest da su i sami izvor informacija samim tim ne poštuju profesionalne medijske standarde i etiku, niti za njih postoje mehanizmi odgovornosti. Za čitavo društvo od velike je važnosti da naučimo da kroz selekciju vesti napravimo filter i među njima prepoznamo one lažne. Ubrzani tehnološki razvoj i prisustvo velikih komunikacionih sistema doprineli su razvoju visokog medijskog pluralizma u regionu i Srbiji. U našoj zemlji posluje veći broj kablovskih i operatera mobilne telefonije što je osnova za jačanje konkurentnosti i zdravu tržišnu utakmicu. Više je nego očigledno da su novi mediji i tehnologije ali i promena načina svakodnevnog života uticali da znatan broj medija ubrza svoj prelazak na digitalni nivo. Posebnu novinu značila je pojava podkasta koji iz korena menjaju pristup u procesu informisanja. Otvoreno je pitanje da li je prelazak na gledanje i slušanje uslovljen isključivo brzim ritmom života i nedostatkom slobodnog vremena ili to znači da čitanje kao način primanja vesti polako odlazi u drugi plan”- rekla je Gojković.
U prvom panelu „ZAŠTO SLOBODA NIJE UMELA DA PEVA…: Reality Check medija u regionu 2021.“ govorili su Slobodan Georgijev, direktor Newsmax Adria, Biljana Stepanović, direktorka Business Info Group, Tomaž Drozg, CEO AdriaMedia, Slovenija, Marina Riđić, Al Jazeera, Ilko Ćimić, Index HR, Snežana Lupevska Sozen, TV Telma Skoplje. Panel je moderirala Ruža Veljović, direktorka Diplomacy&Commerce magazina.
Slobodan Georgijev, direktor Newsmax Adria istakao je da samo važni mediji opstaju.
“Ono što novinari rade, za mene, je proizvodnja sadržaja. Šta je taj sadržaj predstavljen u štampi, digitalu ili televiziji, mislim da je to sekundarna stvar. Važno je šta proizvodim i da li to što proizvodim ima nekog značaja za javnost. Mediji mogu da budu pod pritiskom. Mediji mogu da budu siromašni. Mediji mogu ponekad da kasne u odnosu na neke tabloidne platforme, ali mediji ne smeju da ne budu važni, već upravo moraju biti važni. Moraju da se izbore za to mesto. Mislim da je to daleko važnija stvar u debati o položaju medija, medijskoj sceni jer samo ako ste važni možete da opstanete. Da biste bili važni morate proizvoditi neki uticaj na društvo i na publiku za koje radite” – zaključio je Georgijev.
Biljana Stepanović, direktorka Business Info Group ističe značaj plasiranja ekonomskih vesti.
“Ekonomija se ovde tretira kao nešto što je dosadno a ne nešto što je ključna stvar i od čega nam zavisi život. To treba prvo da pogledamo a tek onda sve one dimne bombe koje nam se bacaju umesto ekonomije. Mi se trudimo i uspevamo da objašnjavamo šta je pozadina svega onoga što nam se servira” – navodi Stepanović.
Tomaž Drozg, CEO AdriaMedia ističe da je medijima potreban dobar vlasnik, koji će ulagati u razvoj i obrazovanje.
“Situacija u medijima u Sloveniji je najkompleksnija od osamostaljivanja. Mislim da je mnogo gora od situacije 90-ih godina kada sam započeo kao izdavač. Glavni problemi su prvo vlasništvo medija. Mediji treba da imaju dobre vlasnike a kada su strani investitori otišli iz zemlje, mediji su došli u ruke lokalnih slovenskih interesnih grupa povezanih sa politikom. I kada dođe situacija da su glavni mediji u Sloveniji u vlasti građevinara, preduzeća u obradi smeća, trgovaca oružjem to je sigurno znak za alarm” – rekao je Drozg.
Marina Riđić, Al Jazeera ističe da se mora raditi bez pritiska vlasti i vlasničke strukture medija.
“Radimo najbolje što znamo, poštujući profesionalne i etičke standarde naše globalne kuće koje smo ovde na Balkanu i istraživali i pokušavali primeniti, naravno i malo modificirali u skladu sa nekakvim našim tradicionalnim novinarskim postulatima. I tu jesmo oslobođeni pritiska, tu jesmo oslobođeni nametanja i uticaja iz bilo kojeg izvora” – ističe Riđić.
Ilko Ćimić, Index HR ističe da praktikuju nezavisno i klikabilno novinarstvo.
“Index HR objavljuje apsolutno sve i trudimo se da budemo brzi u objavljivanju. Upravo ta klikabilnost nam je omogućila da razvijamo istraživačko novinarstvo, i da profit koji postoji od te klikabilnosti se ulaže u istraživačko i verodostojno novinarstvo. Tajna uspeha Indexa je da smo objavljujući apsolutno sve, napravili svoju poziciju i uspeli smo da na naša istraživanja nema uticaja velikih oglašivača, niti aktuelne politike” – ističe Ćimić.
Snežana Lupevska Sozen, TV Telma Skoplje predstavila je teško stanje u medijima u Republici Severnoj Makedoniji.
“Sva istraživanja pokazuju da smo uticajni medij, utičemo na politiku zato što imamo istraživačko novinarstvo, informativne programe i sl. I kod nas idu izbori u oktobru, biće lokalni i nije im svejedno što postojimo kao nezavisni, kritičari svih vlasti” – navela je Sozen.
Nastavljamo sa programom prvog dana konferencije Digital, svi zainteresovani mogu se uključiti i pratiti konferenciju na YouTube kanalu Color Media Communications.