„Svet u 2021.“ jedna je od najstarijih konferencija kompanije Color Media Communications i već je postala prepoznatljiva kao događaj koji zatvara tekuću godinu zaključcima o političkom, poslovnom, i društvenom ambijentu Srbije i otvara pitanja od značaja u narednoj godini.
Konferencija će se održati 15. decembra 2020. u Domu Narodne skupštine Republike Srbije u Beogradu.
Zbog epidemiološke situacije u zemlji svi zainteresovani gledaoci događaj će moći da prate online preko live streama na Youtube i Facebook kanalu Color Media Communications.
Učesnici konferencije, ove godine će, kroz panele i studije slučaja pokušati da daju odgovore na pitanja sa kakvim se izazovima susreće zatvorena Evropa, kakve su posledice globalne pandemije na svetsku ekonomiju i kako je prevazići, sa čime se susreo zdravstveni sektor globalno i lokalno, kakve su posledice pandemije na ranjive grupe u društvu kao i kakva je kultura u doba pandemije.
Ovim povodom, naša sagovornica bila je Violeta Jovanović, izvršna direktorka NALED-a koja će učestvovati u panelu pod nazivom “Virus & Economy – Posledice pandemije i prevazilaženje krize” na kom će predstavnici stranih i domaćih privrednih komora i kompanija govoriti o posledicama pandemija i prevazilaženju krize.
– Kada je reč o širim aktivnostima, NALED je, kako smo iznova pokazali, organizacija koja se aktivno uključuje u rešavanje gorućih problema koji utiču na čitavo društvo. NALED je, u ime više od 300 svojih članova, prvi predložio 10 hitnih mera za pomoć privredi i 15 za zdravstveni sektor. Na sajtu smo otvorili sekciju Covid-19 kako bi omogućili privredi da postavlja pitanja i dobije odgovore o poslovanju u vanrednom stanju, kao i da ukaže na probleme i predloži rešenja – poručuje Violeta.
Kako se NALED organizovao tokom pandemije, oko aktivnosti i projekata na kojima radite?
– Od početka pandemije kovida-19 u NALED-u smo organizovani tako da posao ne trpi, ali se ujedno vodi računa i o zdravlju zaposlenih. Većina poslova se obavlja od kuće, dok aktivnosti koje to dozvoljavaju prebacujemo online. I u slučaju kovida-19 pokazali smo da smo pouzdan partner državi, jer smo prva organizacija koja je predložila rešenja za ublažavanje posledica po privredu.
Zajedno sa partnerima, Vladom Srbije, Ministarstvom za državnu upravu i lokalnu samoupravu, Kancelarijom za ITE i EBRD-om, pokrenuli smo kontakt-centar za inspekcije gde građani i privreda na jednom mestu mogu da prijave sve nepravilnosti poput neizdavanja računa, sumnje na nezakonito otpuštanje zaposlenih, nepoštovanje preventivnih mera i dr.
Uradili smo mapiranje opština i gradova prema starosnoj strukturi stanovništva kako bismo locirali gde su najveće potrebe za podrškom najugroženijim kategorijama. U aprilu smo pokrenuli jedinstvenu platformu sa pregledom potrebnih donacija za gradove i opštine kako bismo ih povezali sa donatorima i društveno odgovornim kompanijama. Kasnije smo formirali i posebnu jedinicu unutar NALED-a, koja će se u kontinuitetu baviti CSR aktivnostima. Sprovodimo i projekat za pomoć romskoj populaciji i drugim marginalizovanim grupama tokom krize.
Koje su to najznačajnije preporuke koje ste davali u ovoj godini i na šta su se najviše odnosile?
– Kada je NALED, u ime više od 300 svojih članova, na početku kovid krize predložio 10 hitnih mera za privredu, okosnica su bili povoljni krediti za likvidnost, odlaganje plaćanja poreza i doprinosa na zarade tokom vanrednog stanja, moratorijum na kredite i finansijska podrška preduzetnicima i malim i srednjim preduzećima, odnosno njihovim zaposlenima. I drago nam je što su to, takođe, bile glavne mere koje je Vlada Srbije percipirala, prihvatila i blagovremeno sprovela.
Iz ugla lokalnih samouprava jedna od najvažnijih preporuka, za koju ćemo nastaviti da se zalažemo, jeste poseban fond podrške za lokal. Lokalne samouprave, zbog odlaganja poreskih obaveza koje su u njihovoj nadležnosti i opšteg pada privredne aktivnost, neće moći da računaju na redovne prihode i trebaće im vremena za oporavak.
Kada je reč o zdravstvu, predložili smo načine da se ubrzaju procedure za uvoz neophodnih lekova i sirovina za proizvodnju lekova i dezinfekcionih sredstava. Za hronične bolesnike smo, primera radi, predvideli elektronsko izdavanje recepata i izdavanje e-doznaka za bolovanje.
Kakvo je vaše mišljenje o donetim merama Vlade za pomoć privredi i kako ocenjujete stanje u ekonomiji na kraju ove krizne i teške godine?
– Prvi paket mera je donet u relativno kratkom roku, što je za privredu bilo ubedljivo najvažnije, i to je za pohvalu. Takođe, više od pet milijardi evra u prvom talasu najizdašniji je paket mera u jugoistočnoj Evropi i 10. u EU, što takođe pozdravljamo. Dobro je bilo i što mere nisu administrativno komplikovane. Ono što je moglo bolje jeste da, umesto linearne podrške, ona bude targetirana na najugroženije sektore, što je u startu izostalo.
Primenom mera u pravom trenutku ublažen je prvi udar, ali kovid kriza će se, kao i u celom svetu, i u Srbiji još imati negativan uticaj. Prema anketi koju je na početku krize NALED sproveo među privrednicima, čak 74% njih je predviđao da će posledice pandemije trajati od šest meseci do godinu dana. Kako nas je u poslednjem kvartalu sačekao novi, jači udar virusa, jasno je da bi rezultati istraživanja, kada bismo ga sada sproveli, bili drugačiji.
Kakva su predviđanja za 2021. kad su u pitanju ekonomska kretanja i šta predviđate za narednu godinu u smislu prevazilaženja posledica krize?
– Kako će izgledati krvna slika privrede u 2021. zavisiće najviše od epidemiološke situacije. Iako će Srbija, prema aktuelnim procenama, zabeležiti relativno mali pad privredne aktivnosti tokom ove godine, isplaćena pomoć privredi i građanima povećava deficit i javni dug države, čija otplata u narednim godinama traži stabilne izvore prihoda i jaku privredu. Sa druge strane, država treba da obezbedi stimulativan privredni ambijent, ojača institucije, smanji administraciju i troškove privredi i građanima, pre svega kroz digitalizaciju, koja se pokazala kao važna poluga u krizi. Ključno je i da izmiruje obaveze prema privredi na vreme. Kad se sve sabere, oporavak neće doći preko noći, ali je ključno da sve buduće mere budu dobro promišljene i adekvatno usmerene.
– Jedna od naših važnih preporuka bilo je ukidanje PDV-a na donacije, što je stimulans za podršku zdravstvenim ustanovama i ugroženima – ističe Violeta Jovanović.
Generalni pokrovitelj događaja je kompanija Mozzart. Konferenciju su podržali: Ministarstvo za kulturu i informisanje Republike Srbije, Ministarstvo za rad, zapošljavanje, boračka i spocijalna pitanja Republike Srbije, Evropska investiciona banka, Srbijagas, Coca Cola i NCR.
Više informacija se nalazi na sajtu: www.communications.rs/svetu2021
Ukoliko ste zainteresovani da pratite događaj možete se registrovati putem linka.