Online konferencija “Zima 2020/2021: Kako se destinacije u regionu spremaju za sezonu” organizovala je kompanija Color Media Communications uz podršku Turističke organizacije Srbije, Olimpijskog centra Jahorina, Skijališta Srbije, Turističke organizacije Vrnjačka Banja, Turističke organizacije Novi Bečej, “Emirović raj” kompleksa iz Novog Pazara i AMS Osiguranja.
Danas smo tokom dve panel diskusije razgovarali o organizaciji poslovanja, zimskoj turističkoj ponudi ski-centara, ali i ostalih turističkih destinacija Srbije i regiona.
Neke od tema koje su obuhvaćene jesu organizacija poslovanja i prilagođavanje novonastaloj situaciji, šta nas to očekuje kada je u pitanju zimska sezona 2020/21. Svoje viđenje preneli su nam predstavnici turističkih organizacija kao i predstavnici najvećih ski-centara iz regiona.
Konferenciju je otvorila Tatjana Matić, ministarka trgovine, telekomunikacija i turizma Republike Srbije:
– Susrećemo se sa novom situaciiom koja je izazvala i najveću ekonomsku krizu, s aspekta privrede, turizam je naročito pogođen. Republika Srbija nije mogla, kao ni ceo svet, da izbegne katastrofalne posledice. Procenjuje se da je šteta u oblasti turizma oko milijardu evra. Ono što smo mi kao država uradili na samom početku pandemije jeste da smo doneli paket od četiri seta ekonomskih mera. Osim toga data je posebna pomoć sektoru hotelijerstva, kao i turističkim agencijama koje su dobile pomoć u vidu povoljnih kredita za likvidnost i obrtna sredstva iz Fonda za ratvoj.
Takođe, novim pravilnikom donetim 14. novembra, rešen je problem sa polisama osiguranja- Poslednji podatak govori da su do sada 62 turističke agencije regitsrovane i da su dobile polisu. Takođe, uvedene su dve kategorije licenci sa nižim limitom garancije putovanja. Izdvojene su i subvencije, te će turističke agencije moći da refundiraju deo sredstava koje su izdvojili za polise osiguranja.
Nakon Tatjane, putem lajv strima obratila se i Marija Labović, direktorka Turističke organizacije Srbije:
– Ova godina je veliki izazov. Hotelijeri su prepoznali da su bezbednost i sgurnost zaposlenih i turista na prvom mestu. Takođe, fokus nam je na odmoru i aktivnostima na otvorenom, što je postalo i najtraženije od samih turista. Ovom situacijom najviše su pogođeni gradski centri, banje i planine koje beleže pad od 19 odsto, zaključno sa septembrom. Zato smo otimisti kada je u pitanju zimski period da će makar od januara meseca biti bolje. Za sada je napravljeno oko 30 odsto rezervacija za novogodišnje praznike. Dobro je što su se hotelijeri fleksibilni i dozvoljavaju da se rezervacije drže dosta dugo i da postoji mogućnost refunacije troškova. Prema informacijama sa terena, naši zimski centri su spremni, a dalja epidemiološka situacija će presuditi u kom pravcu će se ova zimska sezona kretati.
Željka Radak-Kukavičić, direktorka Nacionalne turističke organizacije Crne Gore ovom prilikom je saopštila:
– Radili smo na razvoju novih turističkih segmenata posebno kada su u pitanu planinski turizam i outdoor aktivnosti. Verujemo da će sada planinski turizam dožoveti svoju punu valorizaciju, naročito imajući u vidu planirane investicije u infrastrukturu i smestajne kapacitete. Dobili smo međunarodnu oznaku Safe travel i mnogi hotelijeri i aerodromi nastoje da postignu taj standard. Zaista nastojimo da Crnu Goru predstavimo kao sigurnu i bezbednu zemlju za putovanje. Takođe, Vlada Crne Gore, preduzela je paket mera kojim pomaže turističkoj privredi da što bezbolnije prevaziđe ovu svetsku krizu.
Na panelu pod nazivom “Hajdemo u planine”, govorili su predstavnici najvećih ski-centara u regionu.
Dejan Ljevnaić, direktor Olimpijskog centra “Jahorina”:
– Mi smo spremali za ovu sezonu čitavo leto. Cilj nam je da svaka staza bude vrhunski pripremljena i da ova zima bude što bolja za skijaša. Na Jahorini se mnogo radi, trenutno se gradi preko 15 novih hotela, a naš novi slogan je Jahorina CARES. Napravili smo korona procedure, jer želimo da svaki gost bude bezbrižan. Razvili smo i web shop, a prema poslednjim podacima prodaja je skočila za 25 u pretprodaji. Takođe, povećali smo broj prodajnih mesta na 18 kako bismo smanjili gužve. Osim toga, sve naše žičare, kao i gondola biće dezinfikovane. Imaćemo tri mesta za dezinfekciju, dogovorili smo i saradnju sa jednom laboratorijom gde će skijaši moći svaki dan da se testiraju i brzo dobiju rezultate. Uradili smo sve što je do nas.
Dejan Ćika, direktor Skijališta Srbije:
– Mi smo najveći akcenat stavili na beskontatnu prodaju karata. Tako je od 15. novembra počeo sa radom web shop i radiće tokom cele sezone. U tom cilju smo postavili PICKUP BOX aparate koji omogućavaju beskontantno preuzimanje karata, a koji, osim što se nalaze na našim planinama, smešteni su i u Beogradu u brojnim tržnim centrima. Osim novog načina kupovine karata, nadamo se da će ove godine biti realizovana jedna od najvećih investicija u oblasti turizma, a to je gondola Brzeće – Mali Karaman.
Radoš Đorđević, generalni menadžer hotela MK Resorta i hotela Grand, Kopaonik:
– Kada se uzmu u obzir trenutne okolnosti, leto je kod nas prošlo dobro. Sada snažno i dobro pripremljeni ulazimo u zimsku sezonu. Sa aspekta priprema sve prolazi u najboljem redu što se tiče obuka zaposlenih. Kopaonik je uvek bio više oslonjen da domaće turiste, te se sama struktura gostiju neće mnogo menjati. Skijanje je zdrav sport i sve je trenutno povezano sa outdoor aktivnostima, te verujemo da će mnogi koji nisu ranije, možda sada želeti da probaju skijanje. Početak decembra i otvaranje ski sezone je usko povezano i sa održavanjem muzičkih festivala koji su privlačili goste u ranim periodima sezone, tako da lično mislim da će s tog aspekta malo prolognirati taj početak.
Dušica Jovanović, menadžer agencije Ponte:
– Sa puno optimizma se spremamo za sezonu pred nama. Biće specijalnih ponuda i putovanja. Pored teške i neizvesne sezone, uspeli smo da prebrodimo sve poteškoće s kojima smo se od početka nosili. Tokom leta je interesovanje bilo veliko za Egipat i Tursku, zbog toga što nije bilo uslovljavanja za testiranje.
Na panelu pod nazivom “Zima u banjama i gradovima, na moru, rekama i jezerima” govorili su predstavnici turističkih organizacija gradova i regiona.
Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Srbije – YUTA:
– Od marta posla skoro da nije ni bilo, što je dovelo u problem sve turističke agencije, kao i zaposlene u turističkom sektoru. Situacija se menjala iz dana u dan i bilo je teško prilagoditi se svemu tome. Promet i prihodi umanjeni su za više od 90 odsto u odnosu na prošlu godinu, što je dovelo i do otpuštanja zaposlenih u turističkom sektoru. Država nije prepoznala, mimo hotelijarstva, na pravi način ostatak turističkog sektora. Neposredno nakon formiranja nove Vlade, uz postojeće probleme, nastali su i problemi koji se tiču obnove licence. Osiguravajuće kuće su u kratkom roku, odlučile da se iz tog posla povuku usled povećanja rizika, pre nego što su polise istekle. U međuvremenu su se tri osiguravajuće kuće pojavile, ali sa vrlo rigoroznim uslovima, a i limitirane su brojem agencija koje mogu da pokriju kroz garancije putovanja. Tržište je nestabilno, problem sa osiguranjima postoji u većem delu Evrope. Pokušavamo da rešimo problem, imali smo sastanak sa novom ministarkom Tatjanom Matić, postoji dobra volja, donešen je i novi pravilnik koji će delimično rešiti problem.
Nataša Pavlović, direktorica Turističke organizacije Vojvodine:
– Leto smo proveli radno. U avgustu smo zabeležili čak i porast dolazaka turista za oko 26 odsto, dok je broj noćenja domaćih turista bio u porastu od 20 odsto. Mislimo da su naši građani shvatili da bisere turizma mogu pronaći u neposrednoj blizini i da svoj odmor mogu kvalitetno iskoristiti u svojoj zemlji. Mi se sada pripremamo i za zimsku sezonu. Pre tri godine TO Vojvodine je započela zimsku kampanju Zima na salašima. U razgovoru sa našim pružaocima usluga i salašarima, saznali smo da se oni već pripremaju, organizuju događaje i outdoor aktivnosti koje mogu da se realizuju na otvorenom.
Boban Đurović, predsednik opštine Vrnjačka Banja:
– U zimskom periodu mi nudimo naše velnes i spa programe. U skladu sa nacionalnom politikom Putujte po Srbiji želimo da privučemo domaće turiste, naročito iz velikih gradskih centara. Spremamo program koji će biti prilagođen porodicama. Znamo da su sada planinski centri aktuelni, ali mislimo da našim velnes i spa ponudama možemo da popunimo smeštajne kapacitete koje imamo. Što se tiče zabave biće uglavnom na otvorenim prostorima. Božićno seoce, ulični svirači, sve ono što omogućava protok i cirkulaciju gostiju našim šetačkim promenadama i parkovima, imamo taj otvoreni prostor koji nam omogućava da građani budu bezbedni.
Snežana Dunjić, menadžer “Emrović Raj” kompleksa, Novopazarska Banja:
– Tokom pandemije “Emrović Raj” kompleks preuzeo je sve mere opreza, tako da su naši gosti bili u potpunosti zaštićeni. Goste “Emrović Raja” čekaju srdačni domaćini, ukusna hrana, kao i udoban smeštaj. Ova banja je poznata po svojim lekovitim izvorima čija temperature voda dostiže i 52 stepena i leči mnoge vrste bolesti.
Branislav Knežević, direktor Turističke organizacije Novog Sada:
– Strani turisti su činili skoro 2/3 turista koji posećuju Novi Sad, te smo i osetili krizu koju je izazvala pandemija virusa korona. Tokom leta, gradovi nisu ni bili u fokusu, ali smo očekivali da će jesen biti naša šansa, što se I ostvarilo. Septembar i oktobar su bili dobri, imamo naplatu boravišne takse 60 odsto u odnosu na prošlu godinu. Sada nam sledi period neizvesnosti, te je teško i koncipirati zimsku kampanju. Mi nećemo odustati od naše kampanje Zimska fantazija za koju imamo dva scenarija, u zavisnosti od toga kakva će epidemiološka situacija biti. Svakako nam je cilj da popunimo naše smeštajne kapacitete i da održimo u fokusu Novi Sad kao turističku detinaciju.
Celu konferenciju možete pogledati na sledećem linku: