Home Konferencije Education 4.0: Svetlana Belić Malinić – Svaka kriza je prilika da naučimo...

Education 4.0: Svetlana Belić Malinić – Svaka kriza je prilika da naučimo nešto novo

1750
0

Istraživačka stanica “Petnica” i Color Media Communications u saradnji sa UNICEF-om i LINKgroup organizuju međunarodnu online konferenciju o novim modelima obrazovanja u uslovima pandemije pod nazivom EDUCATION 4.0.

Zbog epidemiološke situacije u zemlji događaj će se realizovati u onlajn formatu 10. februara 2021. godine sa početkom od 10.00h svi zainteresovani događaj mogu pratiti putem live streama na YouTube kanalu Color Media Communications

Konferencija “Education 4.0” za cilj ima da predstavi izazove sa kojima se susreće obrazovanje u 21. veku, kao i najbolja rešenja za njegovo unapređenje nastala kroz iskustvo organizacije različitih oblika obrazovnih programa tokom pandemije COVID-19 u Srbiji, regionu i svetu. Pored toga učesnici konferencije će se dotaći i novih društvenih okolnosti i brzog razvoja društva koji utiču na razmišljanja o osnovnim obrazovnim paradigmama i na koji način ih treba menjati kako bi obrazovanje odgovorilo svim savremenim potrebama čoveka.

Ovim povodom naša sagovornica bila je dr Svetlana Belić Malinić, akademska direktorka LINKgroup obrazovne alijanse, učesnica panela pod nazivom “CLASSROOM VIEW: NOVI MODELI OBRAZOVANJA IZ UGLA RODITELJA, UČENIKA I STUDENATA”.

Poznati ste kao kompanija koja pomera granice u obrazovanju, predstavite nam u kratkim crtama LINKgroup.

– Nastao iz iskrene ambicije da ljudima pomogne da postanu uspešniji, LINKgroup već skoro 25 godina gradi budućnost obrazovanja zasnovanu na tehnološkim i pedagoškim inovacijama. Našu Alijansu čine 15 institucija, dva instituta i tridesetak obrazovnih servisa na 12 lokacija u svetu, koje koriste učenici i polaznici iz 120 država. Konstantna težnja ka napredovanju i inovacijama u sferi obrazovanja učinila je da LINKgroup postane i tvorac prve srpske platforme za e-Learning – Distance Learning System (DLS), specijalne metode lakog i brzog učenja – Arhitektura saznanja i savremene pametne učionice – Intelligent Classroom.

Naše škole, Savremena osnovna škola i Savremena gimnazija, jesu Future Ready, jer učenike spremaju za poslove budućnosti razvijajući veštine i znanja koji su potrebni za izazove sutrašnjice i Industrijske revolucije 4.0. Nedavne promene na svetskom nivou značajno su ubrzale digitalizaciju obrazovanja, a mi smo Obrazovanje 4.0 dočekali spremni za brzu reakciju.

Na koji način ste prilagodili nastavu i učenje na daljinu tokom perioda pandemije virusa COVID-19?

– Zahvaljujući našoj DL platformi, tehnološki dobro opremljenim školama i digitalnim kompetencijama naših nastavnika i učenika, veoma brzo i lako smo prešli na nastavu i učenje na daljinu. DL platforma, čiji koncept uspešno integriše tzv. 4K veštine – komunikaciju, kolaboraciju, kreativnost i kritičko mišljenje – pružila je neverovatno dobro uporište za gladak prelaz iz analognog u digitalno okruženje. Učenici i nastavnici su prešli bukvalno za jedan dan iz realnih u virtuelne učionice, u kojima su mogli da prate nastavu preko našeg Live stream sistema, koji je integrisan sa DL platformom.

Veliki broj funkcionalnosti platforme omogućio je da za deljenje nastavnog materijala, pokretanje projektno orijentisane nastave i zadavanje domaćih zadataka bude dovoljan samo jedan klik. Drugim rečima, bili smo korak ispred pandemije, ne samo tehnološki već i akademski, jer naši nastavnici i učenici u Future Ready školama zaista spremno dočekuju budućnost, a nastava na daljinu je izazov Obrazovanja 4.0 kojem su lako odgovorili.

Kako učenici i nastavnici prihvataju onlajn-nastavu, kakva su Vaša iskustva? Da li je pandemija doprinela unapređenju obrazovnog procesa? Kako ćete iskustva iz perioda pandemije iskoristiti za redovnu nastavu u normalnim uslovima?

– S obzirom na to da već više od dve decenije inoviramo pedagoške ideje i unapređujemo koncept onlajn-nastave, ovaj period nam je bio značajan ne samo za razumevanje digitalne transformacije već i za razumevanje socijalno-emotivnog učenja, koje je, kako su nedavna istraživanja pokazala, došlo u središte pažnje zbog mentalnog zdravlja nastavnika i učenika.

Nova normalnost zapravo ubrzava digitalizaciju obrazovanja, ali u smislenom prihvatanju digitalnih inovacija treba napraviti veliku razliku razliku između onlajn-nastave i nastave na daljinu. Onlajn-nastava podrazumeva upotrebu onlajn platformi i aplikacija za učenje, bilo u realnoj ili virtuelnoj učionici, dok je učenje na daljinu, kao što i samo ime kaže, usvajanje znanja van zidova učionice, bilo sa tehnologijom ili bez nje.

Ono što smo naučili u novoj normalnosti je da je unapređenje digitalnih kompetencija najbolji instrument za unapređenje učenja. Evropska unija je nedavno usvojila novi okvir digitalnih kompetencija – DigCompEdu, koji definiše nove standarde za nastavnike i učenike. Ukoliko učenika ili nastavnika ohrabrimo da koristi digitalne alate za istraživanje novih koncepta i fenomena, pomažemo im da otvore nove vidike i da kroz samospoznaju usvajaju nova znanja. Upravo zato i možemo reći da je pandemija donela nove modele obrazovanja, koji se globalno primenjuju sa velikim uspehom.

Predstavite nam nove modele obrazovanja koje praktikujete u okviru svog obrazovnog sistema, a za koje smatrate da su uspešni.

– Svaka kriza je neverovatna prilika da nešto naučimo, tako da smo i mi, prateći globalne trendove, naučili nešto novo analizirajući podatke dobijene anketiranjem naših učenika i nastavnika tokom vanrednog stanja. Pitali smo ih šta im se sviđa, a šta bi želeli da unaprede, pa smo, prihvatajući njihove sugestije, ali i savete uticajnih svetskih institucija za obrazovne politike poput OECD i Univerziteta u Kembridžu, napravili LINK strategiju onlajn-nastave, koju smo, kroz akcione planove, implementirali u sve naše škole. Ova strategija unapređuje akademske, digitalne i socijalno-emotivne kompetencije učenika i nastavnika kreirajući nove modele obrazovanja koji uspešno prevazilaze izazove koje nam je pandemija donela. Na primer, neke od ovih kompetencija su metakognicija, rešavanje problema, empatija i kolektivna solidarnost.

Slika 1: 15 kompetencija LINK strategije
https://www.institut.edu.rs/imo-razvio-novu-strategiju-obrazovanja/

Velika prednost onlajn-nastave je upotreba onlajn-aplikacija koje doprinose gejmifikaciji učenja. Kroz rešavanje onlajn kvizova, misterija ili problema, ali i kreiranje sopstvenih, učenici i nastavnici imaju priliku da spoznaju svet oko sebe na kreativan i interesantan način, ohrabrujući istraživanje kroz samospoznaju i metakogniciju.

Po Vašem mišljenju, kako treba da izgleda škola 21. veka?

– Novi modeli obrazovanja ukazuju na to da je socijalno-emotivno učenje jednako bitno kao i usvajanje akademskog gradiva, a najbolji sistemi obrazovanja, poput finskog, veliku pažnju poklanjaju razvoju karaktera, talenata i interesovanja jer se na taj način budi i ljubav prema učenju kao razvojno-kognitivnom procesu. Upravo zbog toga i uvodimo finski model obrazovanja u naše škole. Drugim rečima, integracijom digitalnih, akademskih i socijalno-emotivnih kompetencija, uz razvijanje samopouzdanja, samopoštovanja i samodiscipline u učenju, formiramo učenike koji zajedno sa nastavnicima stvaraju nova znanja. To je najviši nivo Blumove taksonomije, ali i najviši nivo slobode u pedagoškoj kreativnosti.

Škola 21. veka možda jeste škola bez zidova, ali nije škola bez nastavnika i učenika. U stvaranju mladih ljudi koji će menjati svet oko nas ne smemo zaboraviti da je adaptacija najbolji način prihvatanja promena. Stoga je adaptiranje na novu normalnost deo razvojnog procesa kroz koji treba da ih spremimo za digitalnu transformaciju, ali da ih ne otuđimo od socijalizacije i emotivnog sazrevanja jer i na taj način se uči. Upravo to i radimo u školama u okviru LINK edu Alliance, savremenim, ali i spremnim za budućnost.

Detaljniju agendu možete pogledati OVDE.