Drugi vebinar pod nazivom „Kako se razvija mozak Vaše bebe” održan je u četvrtak, 30. septembra u Kulturnom centru Beograd, kojim se nastavlja UNICEF-ova onlajn škola roditeljstva. U pitanju je serijal vebinara i onlajn razgovora sa roditeljima o ključnim temama roditeljstva i odrastanja malog deteta.
Teme o kojima su razgovarali učesnici vebinara su bile kako okruženje oblikuje razvoj mozga deteta, kako i koliko povezanosti roditelja i deteta ostavlja trag za ceo život, zašto je igra veliki saveznik u podsticanju razvoja mozga deteta posebno kada razvoj teče drugačije i druge.
Takođe, učesnici su dali svoja mišljenja i osvrte na to kako se grade i čuvaju roditeljske snage, odnosno kako da svaki roditelj bude na visini svog najvažnijeg životnog zadatka.
Učesnici drugog vebinara bili su:
- Gordana Vukićević, Vukova mama, autorka Instagram bloga ~Vukova Zvončica~ iz Mladenovca
- Dr Mirjana Đorđević, vanredna profesorka Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Univerziteta u Beogradu
- Dr Nenad Rudić, dečiji psihijatar
Govoreći o tome gde je početak, i kada započinje razvoj deteta, te o podržavanju razvoja deteta još i pre rođenja, dr Nenad Rudić, dečiji psihijatar, naglasio je da razvoj bebe velikim delom počinje u roditelju.
„On počinje još pre nego da smo u poziciji da se približimo roditeljstvu. Postoji u nekoj malo uspavanoj formi, ali ona kao takva postoji i aktuelizuje se onog trenutka kada saznamo, majka da je trudna, otac da je neko novi život krenuo. Tog trenutka počinje oživljavanje neke mogućnosti koja postoji. Možemo reći da formiranje bebe u psihološkom prostoru započinje intrauterino i postoje istraživanja koja se time bave i može biti naučno dokazano ali mnogo toga je u domenu predstave roditelja koje svoju realnost imaju u subjektivnom prostoru“ – rekao je dr Rudić.
Mama troipogodišnjeg Vuka i autorka Instagram bloga Vukova Zvončica, Gordana Vukićević, prisećajući se najlepših trenutaka kada se stvarno povezala sa sinom, nadovezala se rekavši da je igra i stimulacija kroz igru veliki saveznik u roditeljstvu.
„Trebalo bi da se svaki roditelj na samom tom početku informiše. Meni je sve to imalo puno logike za stimulisanje deteta. Povezala sam se sa roditeljima sa sličnim iskustvima i od svih sam dobijala podršku da stimulišem dete i da će to sve biti u redu. Potrebno je puno strpljenja i treba svaki roditelj da zna samo da ne treba da odustane. Znam da sam u nekim momentima non stop radila sa Vukom i ne vidim rezultate, nema ih i samo prosto kada najmanje očekujem, eto ih. On ne naučio, shvatio je. Prosto roditelji treba da znaju da ne treba da odustaju, svaka stimulacija je dobra“ – objasnila je Gordana.
O roditeljstvu, kako se uči, i ko sve stoji i treba da stoji na orbiti podrške roditeljstvu kako bi roditelji osetili da nisu sami dr Mirjana Đorđević, vanredna profesorka Fakulteta za specijalnu edukaciju i rehabilitaciju Univerziteta u Beogradu, je naglasila da se zaboravlja nekad da je rani razvoj i period velike osetljivosti.
„U literaturi pokazuju da deca koja imaju susret u tom ranom periodu, u prvih tri ili pet godina, s izvorom nekog toksičnog stresa, nezdravog stresa, da se i to odrazi na njihov razvoj mozga, na veze koje ostvaruju između neurona na toj podlozi za dalje učenje. Lišavanje kontakata, interakcije, stimulicaije je mnogo značajno u tom periodu jer je tada mozak zaista osetljiv. Kaže se čak da je osetljivost mozga da primi neke reakcije i iskustva. Ako dajemo priliku za loša iskustva ili uskraćujemo da dete ima iskustva, to se dalje odražava na njegov razvoj“ – rekla je dr Đorđević.
Ceo vebinar možete pogledati na zvaničnom YouTube kanalu Unicef Srbija.
Više detalja o obrađenim temama na održanom vebinaru nalaze se na sajtu UNICEF-a www.unicef.org/serbia u odeljku Roditeljski kutak. Naredni vebinar je zakazan za 28. oktobar sa temom „Biti Tata“.
Školu roditeljstva pokrenuo je i podržava Program podrške podsticajnom roditeljstvu kroz igru, koji sprovodi UNICEF u Srbiji u saradnji sa Vladom Republike Srbije, a uz podršku LEGO Fondacije.
Jedno od osnovnih polazišta ovog programa da je da je samo osnažen i podržan roditelj spreman i spretan za sve ono što su pretpostavke i preduslovi podsticajnog roditeljstva. Kako bi se odgovorilo na novonastale prioritete u našoj zemlji, ovaj program smešta u fokus intervencije i brigu o mentalnom zdravlju i emocionalne dobrobiti roditelja, uz poseban naglasak na moć igre i jačanja roditeljske responzivnosti odnosno sposobnosti da na najbolji način odgovore na potrebe dece i stvaraju prilike za ostvarenje razvojnih potencijala deteta.
Foto: Dario Konstadinović