Home Konferencije Porodične firme 2018 – Miloš Savić: Uključivanjem novog partnera kompanija na prvom...

Porodične firme 2018 – Miloš Savić: Uključivanjem novog partnera kompanija na prvom mestu jača svoju finansijsku poziciju

2705
0

U organizaciji Color Media Communications i Centra za edukaciju “Pro Educa” 14. marta u hotelu “Holiday Inn” u Beogradu, održaće se treći Poslovni forum “Porodične firme – Stub razvoja ekonomije“.

Poslovni forum će okupiti privrednike i stručnjake iz ove oblasti u Srbiji i regionu. Kroz panel diskusije i studije slučaja prisutni će imati priliku da čuju na kakve sve izazove nailaze porodične firme u Srbiji, kako se snalazi druga generacija porodičnih firmi, govoriće se i o odnosu porodice i porodične firme, kao i o ženama u porodičnom biznisu.

Prezentaciju pod nazivom “Finansiranje razvoja putem dodatnog vlasničkog kapitala” održaće Miloš Savić, WM Equity partners, sa kojim smo razgovarali u susret konferenciji:

Koliko su porodične firme spremne za uvođenje novog partnera u vlasništvo?

– Uvođenje novog partnera u kapital porodičnih kompanija je tema koja je u poslednje vreme vrlo aktuelna. Iako poslujemo u vreme kada su eksterni izvori finansiranja visoko dostupni, a mnogo bi rekli i vrlo jeftini, kompanije sve više prepoznaju činjenicu da strateški partner u kapitalu donosi mnogo više od izvora finansiranja. Pametno odabran strateški partner donosi mogućnost unapređenja operativnog menadžmenta, uvođenje novih tehnologija, otvaranje novih tržišta i pronalazak novih kupaca. Iako se vrlo često ovaj izvor finansiranja posmatra kao konkurentan bankarskim kreditima, subvencijama i slično, činjenica je da su ti izvori zapravo veoma komplementarni kao i da kompanija koja je primila u vlasništvo novog partnera, ojačava svoju finansijsku poziciju, pa time i mogućnost za pribavljanjem novih eksternih izvora finansiranja.

Koje su po vama dobre strane uključivanja novog partnera u vlasništvo?

– Ako bih to morao da definišem u par reči rekao bih da je podizanje konkurentnosti kompanije na domaćem i inostranim tržištima ključna dobra strana. Uključivanjem novog partnera kompanija na prvom mestu jača svoju finansijsku poziciju, dobija priliku da uz podršku novog partnera otvori nova tržišta, pridobije nove kupce, usvoji novu tehnologiju i razvije nove i konkurentnije proizvode. Podrška u procesu profesionalizacije menadžmenta i uređenja korporativne strukture i kulture su takođe vrlo važni naročito za kompanije koje imaju mogućnost i volju za nešto intenzivnijim rastom i širenjem svog poslovanja. Prelazak na drugu generaciju vlasnika i menadžera porodičnih kompanija takođe ponekad može biti problematičan, kao i razdvajanje budžeta kompanije od budžeta porodice. Uz prisustvo i podršku profesionalnih investitora, kao novog partnera u vlasništvu, taj prelaz može biti realizovan dosta efikasnije i sa mnogo manje operativnog rizika u poslovanju kompanije.

Na koji način bi trebalo zaštiti interese svih partnera u porodičnoj firmi i kako postaviti upravljačku strukturu?

– Uspešna saradnja novih partnera se mora bazirati na transparentnosti i zajedničkom ekonomskom interesu. To konkretno znači da bi na samom početku saradnje trebalo izraditi novi statut kompanije u kome će biti jasno definisana sva prava i obaveze svih interesnih strana i vlasnika kompanije. Kao vrlo korisni elementi nove upravljačke strukture pokazalo se uvođenje supotpisa, kao i formiranje nadzornog odbora, sa predstavnicima svih vlasnika kapitala, koji se sastaje redovno i vrši nadzor poslovanja kao i dinamiku i uspeh u realizaciji zajednički usvojenih poslovnih planova. Veoma često profesionalni investitori se ne mešaju u svakodnevne operacije kompanije, iako mogu dati podršku kroz predlog i imenovanje profesionalnih menadžera, i svoju pažnju usmeravaju na akviziciju novih kupaca i otvaranje novih tržišta kako bi omogućili kompaniji da raste i uspešno realizuje svoje razvojne kapacitete.

Program konferencije i način prijave potražite na linku www.color.rs/porodicnefirme2018.